について調べた論文「Confucianism and Preferences: Evidence from Lab Experiments in Taiwan and China」をUDADISIが紹介している。著者はElaine M. Liu(ヒューストン大学)、Juanjuan Meng(北京大学)、Joseph Tao-yi Wang(国立台湾大学)。
以下はその要旨。
This paper investigates how Confucianism affects individual decision making in Taiwan and in China and whether the Cultural Revolution in China, which denounced Confucian teaching, has had a long-lasting impact. We found that Chinese subjects in our experiments became less accepting of Confucian values, such that they became more risk loving, less loss averse, and more impatient after being primed with Confucianism, whereas Taiwanese subjects became more trustworthy and more patient after being primed by Confucianism. Combining the evidence from the incentivized laboratory experiments and subjective survey measures, we found evidence that Chinese subjects and Taiwanese subjects reacted differently to Confucianism.
(拙訳)
本稿は台湾と中国で儒教が個人の意思決定にどのように影響するか、および、儒教を糾弾した文化大革命による長期的な影響があったかどうかを調べた。中国の被験者は、儒教についての教唆を受けた後の実験で、よりリスクを愛好し、より損失回避の傾向が減少し、より我慢ができなくなるというように、儒教の価値観への受容度が低くなった。一方、台湾の被験者は、儒教についての教唆を受けた後の実験で、より信頼感が増し、より我慢強くなった。インセンティブを与えた実験室での実験の実証結果と、主観についての調査結果とを総合することにより、中国の被験者と台湾の被験者は儒教に対し異なる反応をする、という証拠を得ることができた。
ちなみにそうした差が文化大革命の影響によるか否かについては、論文本文では
Whether this interruption and discourse of Confucian belief is caused by Cultural Revolution is beyond the scope of this paper, and it is a topic for future research.
と結論を出すことを避けつつも、
The subjects in our sample were too young to have had direct exposure to Cultural Revolution, but their parents would have experienced the Cultural Revolution. If their views of Confucius have changed as a result of the Cultural Revolution, it suggests that the Cultural Revolution has had a long-lasting impact that extends beyond the generation that experienced it directly.
という注釈を付けて、文化大革命の洗礼を受けた親の価値観の変化が子に伝承された可能性を示唆している。