インフレ予想はどのように上放れするか:選択的な記憶のキュー出しの役割

というNBER論文をシュライファーらが上げているungated版へのリンクがある著者の一人[シュライファー]のページ)。原題は「How Inflation Expectations De-Anchor: The Role of Selective Memory Cues」で、著者はNicola Gennaioli(ボッコーニ大)、Marta Leva(同)、Raphael Schoenle(ブランダイス大)、Andrei Shleifer(ハーバード大)。
以下はその要旨。

In a model of memory and selective recall, household inflation expectations remain rigid when inflation is anchored but exhibit sharp instability during inflation surges, as similarity prompts retrieval of forgotten high-inflation experiences. Using data from the New York Fed’s Survey of Consumer Expectations and the University of Michigan’s Consumer Survey, we show that similarity can quantitatively account for the sharp post-pandemic rise in inflation expectations, particularly among the elderly. The memory-based model also accounts for how people estimate future inflation ranges and why they neglect infrequent experiences when forming point expectations. These predictions are likewise supported by the data.
(拙訳)
記憶と選択的な想起のモデルにおいて、インフレがアンカーされている場合は家計のインフレ予想は硬直的なものにとどまるが、インフレ高騰期には、類似性が忘れられていた高インフレの経験を呼び覚ますため、激しい不安定性を示す*1。NY連銀の消費者予想サーベイミシガン大学の消費者サーベイのデータを用いて我々は、類似性が、特に高齢者において、コロナ禍後のインフレ予想の急激な上昇を定量的に説明できることを示す。記憶ベースのモデルはまた、人々がどのように将来のインフレの範囲を推計するか、および、点予想を形成する際に彼らがなぜ稀な経験を無視するかも説明する*2。以上の予測は同様にデータによって支持される。

*1:本文では「Numerical similarity yields state-dependence, and hence memory based de-anchoring: as people see a jump in inflation, say from 2% to 10%, they start selectively recalling inflation levels around 10%. This effect is especially strong for people who have more 10% experiences (the elderly), even if these experiences reside in the remote past.」と説明している。

*2:本文では前注で引用した文章に続けて「A second implication of numerical similarity is that measured beliefs depend on whether a person is asked to report her point expectation or the probabilities of different inflation ranges. When forming her point expectation, she may neglect ranges she infrequently experienced. Yet, when prompted to think about these ranges, she may selectively recall experiences of them. The principle is again that, as numerical cues change, so do retrieval and beliefs.」と説明している。