米国はインフラ費用問題を抱えているか? 州間高速道路網についての実証結果

というNBER論文が上がっている昨年12月時点のWP)。原題は「Does the US have an Infrastructure Cost Problem? Evidence from the Interstate Highway System」で、著者はMatthew Turner(ブラウン大)、Neil Mehrotra(ミネアポリス連銀)、Juan Pablo Uribe(コーナーストーン・リサーチ*1)。
以下はその要旨。

We pose the problem of managing the interstate as an optimal capital stock problem and define user cost as the charge per vehicle mile travelled that rationalizes observed investments in lane miles and pavement quality. We find that user cost is the sum of the opportunity cost of lane miles, pavement quality, and depreciation. Each depends on the price of lane miles and pavement quality. We estimate these prices and evaluate user cost. Despite large increases in the price of lane miles and pavement quality, user cost declines almost 50% from 1992-2008 due to lower interest rates and higher usage. Increased materials costs largely explain the increasing price of pavement quality, and we reject several common hypotheses for the increase in the price of lane miles.
(拙訳)
我々は、州間高速道路の管理を最適資本ストック問題として考え、ユーザー費用を、レーンマイル*2と舗装の質への観測された投資を正当化する車両走行1マイル当たりの金額として定義する。我々は、ユーザー費用がレーンマイル、舗装の機会コストと減価償却の合計であることを見い出した。各項目はレーンマイルと舗装の質の価格に依存する。我々はそれらの価格を推計し、ユーザー費用を評価した。レーンマイルと舗装の質の価格が大きく上昇したにもかかわらず、ユーザー費用は低金利と利用率の向上により1992-2008年にほぼ半減した。原材料費用の増加が舗装の質の価格上昇の大半を説明した。また我々は、レーンマイル価格の上昇に関する幾つかの一般的な仮説を棄却した。