買わない客を見分ける方法

昨日に続き、ギーゲレンツァーのインタビューから、ビジネスで役立つ経験則の話を引用してみる。

The hiatus heuristic is an example: if a customer has not bought for at least nine months, classify as inactive; otherwise, active. Now, you might say, relying on one good reason can never be better than relying on this reason and many others, and doing impressive mathematical computation. But that’s a big error in a world of uncertainty. Studies have shown that for, instance, at an airline, the simple heuristic predicted future customer behavior better than the complex Pareto model. The same for an apparel business.
(拙訳)
休止経験則が良い例です。それは、もしある顧客が過去9か月の間に購買行動を取っていなければ不活性に分類し、そうでなければ活性に分類する、というものです。それについて、一つの有望な根拠に依拠するやり方が、その根拠に加え他の多くの根拠に依拠した上で目の覚めるような数学的計算をするやり方よりも良いはずがない、という人もいるでしょう。しかしそれは不確実な世界では大いなる間違いです。これまでの研究では、例えば航空会社において、単純な経験則が複雑なパレートモデルよりも将来の顧客の行動をより良く予測できることが示されました。アパレル業界においても同様です。


そうした経験則は数学的というよりは言語的にならざるを得ない、とギーゲレンツァーは言う。

There are heuristics that we can simulate and mathematically treat. But others are more like verbal recipes. The more uncertain the world is, the more you need to go into verbal recipes.
(拙訳)
シミュレーションを行って数学的に扱うことのできる経験則もあります。しかしそれ以外の経験則は、言葉で伝えるレシピのようなものです。世界が不確実であるほど、言葉によるレシピに深入りする必要が出てきます。

また、休止経験則のような単純な経験則が有用、という話に関連して、言語学習に言及している。

A number of studies have shown, for instance, that in language learning what works is a limited memory and simple sentences. Parents do this intuitively. It’s called baby talk. And that works. And children learn. And then, the sentences get a little bit more complex, and the memory gets extended and this is the way to make a good language understanding.
(拙訳)
言語学習では、限定された記憶と簡単な文が役に立つ、ということを多くの研究が示してきました。親たちはそれを本能的に行っています。赤ちゃん言葉というやつです。それは実際にうまく機能し、子供たちは学習します。それから文をもう少し複雑にし、記憶を拡充します。それが上手に言語を理解させるやり方なのです。