サッカーの負けは株式市場を傷つける

以前、Mostly Economics経由で、サッカーの試合と株式市場の関係を分析したMichael Ehrmann(カナダ銀行*1)とDavid-Jan Jansen(オランダ銀行)の論文を紹介したことがあったが、同じコンビが再び同様のテーマで論文を書いている(これもMostly Economics経由)。

以下はその論文「It Hurts (Stock Prices) When Your Team is About to Lose a Soccer Match」の要旨。

The end result of major sporting events has been shown to affect next-day stock returns through shifts in investor mood. By studying the soccer matches that led to the elimination of France and Italy from the 2010 FIFA World Cup, we show that mood-related pricing effects can materialize as sporting events unfold. We do this by using intra-day stock prices for a firm cross-listed on the Paris and Milan stock exchange. This strategy allows for a straightforward identification of pricing effects. During the soccer matches, stock prices in the country that eventually loses are lower by up to seven basis points. The probability of underpricing increases as elimination from the tournament becomes more likely.
(拙訳)
大きなスポーツ大会の最終結果は、投資家の気分を変化させることを通じて翌日の株価のリターンに影響することが示されてきた。2010年FIFAワールドカップでフランスとイタリアの敗退が決まったサッカーの試合を調べることにより我々は、気分による価格効果はスポーツの試合が展開するとともに顕在化することを示した。我々は、パリとミラノの株式市場に重複上場する企業の日中株価を用いてそのことを示した。この方法により、価格効果の直接的な特定が可能となった。サッカーの試合中、最終的に負ける国の株価は最大で7ベーシスポイント低かった。低い価格付けがなされる確率は、トーナメントからの敗退の可能性が高まるにつれ増大する。

*1:ただし前回論文紹介時の所属はECB。