政府調達とインフラのコスト

政府調達関係のNBER論文をもう一丁。調達を通じた政府支出のマクロ経済への効果をどちらかといえば肯定的に評価した前回エントリ紹介論文と対照的に、表題のNBER論文はそのコスト高を問題視している。原題は「Procurement and Infrastructure Costs」で、著者はZachary Liscow(イェール大)、Will Nober(コロンビア大)、Cailin Slattery(UCバークレー)。
以下はungated(SSRN)版の結論部。

US infrastructure construction costs are high by international standards and increasing. At the same time, costs vary greatly across states within the US. This paper is the first to use cross-state evidence to understand what role procurement practices play. To study this, we assemble and combine three novel datasets: (1) we conduct a survey of state procurement officials and contractors about state procurement practices and cost drivers, (2) we collect state-by-state a project-level data set of construction costs, and (3) we assemble administrative data on the construction industry that completes projects and the public sector industry that manages projects.
We find especially strong evidence for two main cost drivers.
First, weak state capacity increases costs. Respondents overwhelmingly think that state DOTs are understaffed. And low staffing and low quality correlate with higher costs. Weaker state capacity could increase the use of consultants and the number of times projects must change after being bid, which also correlate with higher costs.
Second, limited competition reduces costs. Having fewer bidders correlates with higher costs. And so do specific practices that limit competition: restricting the number of subcontractors and limiting outreach to increase the number of bidders.
Next, we plan to use rich project-level data from a few large states to further investigate state capacity in DOT procurement. Namely, we will exploit variation in DOT engineer experience and consultant use across projects and districts within states.
More broadly, going forward, we hope that others are able to make use of the unique datasets that we have assembled on procurement practices and construction costs. And the striking correlations that we have documented provide guidance on where to dive in more deeply with causal inference designs.
(拙訳)
米国のインフラ建設コストは国際水準に照らして高く、かつ、増加している。また、コストは米国の州ごとに大きなばらつきがある。本稿は、調達慣行がどのような役割を演じているかを理解するために州を跨った実証結果を用いた最初の研究である。その研究のため、我々は3つの新たなデータセットを構築し、組み合わせた。(1) 我々は、州の調達慣行とコストを引き上げる要因について、州の調達担当職員と請負業者へのサーベイを実施した、(2) 我々は、州ごとのプロジェクトレベルの建設コストのデータセットを収集した、(3) 我々は、プロジェクトを完成させた建設業界と、プロジェクトを監督する公的部門業界の行政データを収集した。
我々は、2つの主要なコスト高要因について特に強力な実証結果を得た。
第一に、州の能力が低いとコストは増加する。州運輸省の人手が足りないと考える回答者は圧倒的に多かった。また、人員の数と質が低いことは、コストの上昇と相関していた。州の能力が低いとコンサルタントの利用が増え、入札後にプロジェクトを変更しなければならなくなる回数も増えるが、それもコストの上昇と相関している。
第二に、競争の制限はコストを引き上げる*1。受注業者が少ないことは、コストの上昇と相関している。下請業者の数を制限したり、受注業者の数を増やすために対象範囲を広げるのを制限するといった、競争を制限する特定の慣行もそうである。
次に我々は、幾つかの大きな州の豊富なプロジェクトレベルのデータを用いて、運輸省の調達における州の能力をさらに調べることを計画している。即ち、プロジェクト、および州内の地区ごとの、運輸省の技術者の経験とコンサルタントの利用のばらつきを利用する予定である。
より全般的な話として、今後、調達慣行と建設コストに関する我々が構築した独自のデータセットを、他の研究者が利用することを期待したい。また、我々が明らかにした驚くべき相関は、因果関係の推定の設計でどこをより深く掘り下げるべきかについての指針を提供する。

この論文を紹介したタイラー・コーエンは、「Garett Jones, telephone!」と冗談を飛ばしている(ジョーンズはGMUのMercatus Centerでのコーエンの同僚で、コメント欄の「M」の解説によると、役人の給与を高めて質の高い人材を惹きつけることが良い外部請負契約を結ぶ上で重要――ただし十分条件ではない――という論陣を張っているとの由)。

*1:原文は「reduces」となっているが、「increases」の誤記と見做した。