コロナワクチンの大規模なソーシャルメディア広告キャンペーンの効果:2つのランダム化比較試験の実証結果

というNBER論文をバナジー=デュフロらが上げている。原題は「The Impact of Large-Scale Social Media Advertising Campaigns on COVID-19 Vaccination: Evidence from Two Randomized Controlled Trials」で、著者はLisa Y. Ho(MIT)、Emily Breza(ハーバード大)、Marcella Alsan(ハーバード大)、Abhijit Banerjee(MIT)、Arun G. Chandrasekhar(スタンフォード大)、Fatima Cody Stanfordマサチューセッツ総合病院)、Renato Fior(パリ公立病院連合)、Paul Goldsmith-Pinkham(イェール大)、Kelly Holland(リン・コミュニティ・ヘルス・センター)、Emily Hoppe(ジョンズ・ホプキンズ看護学校)、Louis-Maël Jean(アブドゥル・ラティフ・ジャミール貧困アクション研究所)、Lucy Ogbu-Nwobodo(マサチューセッツ総合病院)、Benjamin A. Olken(MIT)、Carlos Torres(マサチューセッツ総合病院)、Pierre-Luc Vautrey(MIT)、Erica Warner(マサチューセッツ総合病院)、Esther Duflo(MIT)。
以下はその要旨。

COVID-19 vaccines are widely available in wealthy countries, yet many people remain unvaccinated. Understanding the effectiveness -- or lack thereof -- of popular vaccination campaign strategies is therefore critical. In this paper, we report results from two studies that tested strategies central to current vaccination outreach: (1) direct communication by health professionals addressing questions about vaccination and (2) efforts to motivate individuals to promote vaccination within their social networks. Near the peak of the Omicron wave, doctor- and nurse-produced videos were disseminated to 17.8 million Facebook users in the US and 11.5 million in France. In both countries, we cannot reject the null of no effect of any of the interventions on any of the outcome variables (first doses - US and France, second doses and boosters - US). We can reject very small effects on first doses during the interventions in both countries (0.16pp - US, 0.021pp - France). In contrast with similar campaigns earlier in the pandemic to encourage health-preserving behaviors, messaging at this stage of the pandemic -- whether aimed at the unvaccinated or those tasked with encouraging others -- did not change vaccination decisions.
(拙訳)
コロナワクチンは富裕国で広く利用可能だが、多くの人がまだ接種していない。従って、一般的なワクチンキャンペーン戦略の効果、もしくは効果の無さを理解することは重要である。本稿で我々は、現在のワクチンの普及において中心的な戦略を検証した2つの研究の結果を報告する。その中心的な戦略とは、(1)ワクチンへの疑問に応えた医療の専門家による直接的なコミュニケーション、および、(2)自分のSNSを通じたワクチン接種のプロモーションを個人に促す試み、である。オミクロン波のピーク近くで、医師と看護師が作成したビデオが米国の1780万とフランスの1150万のフェイスブックのユーザーに送られた。両国で、結果変数(米国とフランスの初回接種、米国の2回目の接種とブースター接種)のいずれについても措置がどれも効果が無かったという帰無仮説を我々は棄却できなかった。両国の措置において非常に小さな効果を我々は棄却できた(米国0.16pp、フランス0.021pp*1)。健康を維持する行動を促すパンデミックのより早い段階での同様のキャンペーンとは対照的に、パンデミックのこの段階でのメッセージは、対象がワクチン未接種者か、他者のワクチン接種を促すことを託された人か、に関係なく、ワクチン接種についての意思決定を変えることはなかった。

使用した専門家のビデオは以下で見られるとの由。
米国版:https://www.doctorsforcovidprevention.org/
フランス版:https://vaccin-action.org/

*1:本文によると、米国では3種類のキャンペーンをやって最大の効果が0.16ppだったが、これは接種率を対照群の53.51%から53.67%に引き上げる程度に過ぎなかったとの由。フランスでは2種類のキャンペーンをやって最大の効果が0.021ppだったが、これは接種率を対照群の75.60%から75.62%に引き上げる程度に過ぎなかったとの由。