信頼感と需要ショックの伝播

というNBER論文が上がっているungated版)。原題は「Confidence and the Propagation of Demand Shocks」で、著者はGeorge-Marios Angeletos(MIT)、Chen Lian(UCバークレー)。
以下はその要旨。

We revisit the question of why shifts in aggregate demand drive business cycles. Our theory combines intertemporal substitution in production with rational confusion (or bounded rationality) in consumption. The first element allows aggregate supply to respond to shifts in aggregate demand without nominal rigidity. The second introduces a “confidence multiplier,” namely a positive feedback loop between real economic activity, consumer expectations of permanent income, and investor expectations of returns. This mechanism amplifies the business-cycle fluctuations triggered by demand shocks (but not those triggered by supply shocks); it helps investment to comove with consumption; and it allows front-loaded fiscal stimuli to crowd in private spending.
(拙訳)
我々は、なぜ総需要の変動が景気循環を駆動するのか、という問題を再訪する。我々の理論は、生産の異時点間の代替を、消費における合理的な混同(ないし限定合理性)と結び付ける。第一の要素では、名目硬直性抜きに総供給が総需要の変動に反応することを許容する。第二の要素では、「信頼感乗数」、即ち実体経済の活動、消費者の恒久所得予想、および投資家のリターン予想との間のポジティブフィードバックを導入する。このメカニズムは総需要に起因する景気変動を増幅し(だが総供給に起因するものは増幅しない)、投資が消費と共変動することを促し、前倒しされた財政刺激が民間支出をクラウドインすることを許容する。

ここで合理的な混同とは、マクロの変動と個別の変動との混同を指している。また、前倒しされた財政刺激とは、予想されない財政支出ショックを指している。一方、後ろ倒しされた財政刺激(back-loaded stimuli)は将来の財政支出についてのニュースを指し、それはモデルでは消費者信頼感を引き上げないため必然的に民間支出をクラウドアウトし、経済にむしろ収縮的に働くという。