なぜある移民集団は他よりも成功しているのか?

というNBER論文をエドワード・ラジアーが上げている(原題は「Why Are Some Immigrant Groups More Successful than Others?」)。
以下はその要旨。

Success, measured by earnings or education, of immigrants in the US varies dramatically by country of origin. For example, average educational attainment among immigrants ranges from 9 to 16 years, depending on source country. Perhaps surprisingly, immigrants from Algeria have higher educational attainment than those from Israel or Japan. Also true is that there is a strong inverse relation of attainment to number of immigrants from that country. These patterns result because in the US, immigrant slots are rationed. Selection from the top of the source country’s ability distribution is assumed and modeled. The main implications are that average immigrant attainment is inversely related to the number admitted from a source country and positively related to the population of that source country. The results are unequivocally supported by results from the American Community Survey. Additionally, a structural model that is more explicit in the assumptions and predictions fits the data well.
(拙訳)
所得もしくは教育で測った米国内の移民の成功は、出身国によって劇的に異なる。例えば、移民の平均教育年数は、出身国によって異なり、9年から16年に跨る。おそらく驚くべきことに、アルジェリアからの移民はイスラエルや日本からの移民よりも教育程度が高い。また、教育程度とその国からの移民の数との間には、強い逆相関が成立している。こうしたパターンが生じるのは、米国では移民枠の割り当てがあるためである。ここでは、出身国の能力分布の上位が選択されるという仮定をモデル化した。そこから得られる主な結果は、平均的な移民の学業は出身国に認められた移民の数に逆比例し、出身国の人口に正比例する、というものである。この結果は、米国共同体調査*1の結果によって明確に支持される。また、仮定と予測がより明示的な構造モデルは、データに良く適合する。


以下はMostly Economicsによる同論文からの引用の孫引き。

The larger the number of immigrants from a given country, the lower is the educational attainment and wages of that group. The pattern is a result of a selective immigration process that rations slots. Because of variations in the way the various origin countries are treated by the immigration system, a particular distribution of immigrants results, and this gives rise to differences in educational attainment and earnings by country of origin. Those countries that are given the largest number of slots tend to supply lower average ability immigrants.
For the same reason, the larger the population of the origin country, the higher the attainment number of immigrants from that country. It is easier to select one million highly educated people from India with 1.3 billion people than it is from Laos with 7 million people. Consequently, immigrants of Indian origin have higher levels of educational attainment than do immigrants of Laotian origin.
A model of selection is constructed that yields seven specific empirical implications, all of which are borne out by data from the American Communities Survey, 2011-2015. The larger the number of immigrants from an origin country, the lower the level of educational attainment, of wages, and of earnings in the US. The larger the population of the origin country, the higher the educational attainment, the higher the wages, and the higher the earnings of those immigrants in the US. A more parsimonious approach expresses predictions in terms of a representation ratio, which is a measure of how under- or over-represented a country is in the US immigrant stock. Countries that are more over-represented are predicted and found to have lower attainment in education, wages and earnings.
The theory also has implications for the difference between attainment of immigrants and that of the population in the origin country. This provides a separate test of the model, and all implications are borne out. In particular, the larger is the stock of immigrants from any given country, the smaller is the difference between the attainment of immigrants from that country and the origin population. Additionally, the larger is the population of the origin country, the larger is the difference between the attainment of immigrants from that country and the origin population.
(拙訳)
ある国からの移民の数が多いほど、その集団の教育程度と賃金は低くなる。このパターンは、移民枠を割り当てるという選択的な移民プロセスの結果である。移民システムによる様々な出身国の扱いにばらつきがあるため、移民の分布は特定の形となり、そのため出身国によって教育程度と収入に差が生じる。最大の移民枠を得た国では、移民の平均能力が低くなる傾向にある。
同じ理由により、出身国の人口が多いほど、その国の移民の教育程度は高くなる。13億人のインドから100万の高学歴の人を選ぶことは、700万人のラオスから選ぶよりもたやすい。そのため、インド出身の移民はラオス出身の移民よりも教育程度が高くなる。
選択モデルを構築したところ、7つの具体的な実証的含意が得られたが、そのすべてが2011-2015年の米国共同体調査のデータによって支持された。出身国からの移民の数が多いほど、教育や賃金や米国内での収入の水準は低かった。出身国の人口が多いほど、その国からの移民の教育や賃金や米国内での収入の水準は高かった。よりパラメータ倹約的な手法では、代表割合で予測を行う。ここで代表割合とは、米国の移民全体の中である国の移民が過大か過小かを示す比率である。移民が過大な国は、教育や賃金や収入が低いと予測されるが、実際にそうであった。
この理論は、移民の成功度と出身国における国民の成功度との違いについても含意を持つ。それらの含意については、モデルに関してまた別の検証を行うことになるが、いずれの含意も支持された。具体的には、ある国からの移民の総数が多いほど、その国からの移民の成功度と出身国における国民の成功度との違いは小さくなる。また、出身国の人口が多いほど、その国からの移民の成功度と出身国における国民の成功度との違いは大きくなる。