オンライン小売りにおける入札動学とデッドラインの理論

というNBER論文が上がっているungated版)。原題は「A Theory of Bidding Dynamics and Deadlines in Online Retail」で、著者はDominic Coey(イーベイ研究所)、Bradley Larsen(スタンフォード大)、Brennan Platt(ブリガムヤング大)。
以下はその要旨。

We present an equilibrium search model that parsimoniously rationalizes the use of auctions as a sales mechanism for new-in-box goods--a frequent occurrence in online retail markets--and analyze whether the existence of these auctions is welfare enhancing relative to a market consisting only of posted prices. Buyers have a deadline by which the good must be purchased, and sellers choose between auctions and posted-price mechanisms. As the deadline approaches, buyers increase their bids and are more likely to buy through posted-price listings. The model predicts equilibrium price dispersion even for new, homogeneous goods. Using data on one million auction and posted-price listings for new-in-box items on eBay.com, we find robust evidence consistent with our model. As predicted, bidders increase their bids from one auction to the next, equilibrium price dispersion exists, and auctions and posted-price listings coexist. Fitting the model to the data, we find that retail auctions increase total welfare by 1.8% of the average retail price if listing fees exactly cover platform costs, but reduce welfare by 2.3% if listing fees are pure profit
(拙訳)
我々は、新品箱入り商品の販売の仕組みとしてオークションを利用すること――オンライン小売市場では良く見られる――を、冗長性を排した形で正当化する均衡サーチモデルを提示し、そうしたオークションの存在が公示価格の仕組みしか存在しない市場に比べて厚生を増大させるかを分析する。買い手には商品の購入期限があり、売り手はオークションと公示価格のどちらかの仕組みを選択する。期限が迫るに連れ、買い手は入札価格を競り上げ、公示価格で出されているリスティングから買う可能性が高まる。モデルは、新品の均質な商品についても、均衡価格がばらつくことを予測する。我々は、イーベイにおける新品箱入り商品の100万件のオークションと公示価格のリスティングのデータを用いて、我々のモデルと整合する頑健な実証結果を見い出した。予測通り、競り手はオークションごとに入札価格を競り上げ、均衡価格のばらつきが存在し、オークションと公示価格のリスティングが共存している。我々は、モデルをデータに適合させることにより、リスティング手数料がプラットフォーム費用をちょうどカバーするならば総厚生は平均小売価格の1.8%増加するが、リスティング手数料が純利益となるならば厚生を2.3%減少させることを見い出した。