という記事(原題は「Explaining Price Markups During the Great Recession」)をセントルイス連銀の「On the Economy」ブログが上げている。
以下はその冒頭。
The U.S. economy experienced severe economic slack during the 2007-09 Great Recession, but inflation didn’t fall as much as some might have expected. “One potential explanation for the missing disinflation is the upward pressure in pricing through an increase in the desired markup,” wrote Economist Sungki Hong in an August 2018 Economic Synopses essay.
In a previous essay, published in June 2018, Hong found that price markups (or the margin of price over the marginal cost of production) tend to rise during economic busts. Furthermore, small firms’ markups tend to rise relatively more than large firms’ markups do during these periods.
(拙訳)
米経済は2007-09年の大不況の間に深刻な経済的スラックを経験したが、インフレは一部の人が予想したほど低下しなかった。「起きなかったディスインフレの一つの説明候補は、望ましいマークアップの増大による価格付けの上方圧力である」と経済学者のスンキ・ホンは2018年8月の「経済概要」のエッセイに書いた。
2018年6月のその前のエッセイで、価格のマークアップ(生産の限界費用を超えた価格マージン)は経済の不況期に上昇する傾向があることをホンは見い出した。また、そうした時期に、中小企業のマークアップは大企業のマークアップよりも増加する傾向がある*1。
ホンは、一般に使われる寡占的競争モデルと顧客資本モデルのどちらが大不況のミクロデータに適合するかを調べ、以下の結果を得たという。
- 寡占的競争モデル
- 顧客資本モデル
従って、大不況期のマークアップの増加については顧客資本モデルの方が良く説明できる、との由。
*1:原文の注釈によると、大企業と中小企業は業界シェアが1%以下か1%以上で区分したとの由。