ジョーン・ロビンソンの経済哲学

Oleg Komlikというイスラエルの若手研究者が運営しているEconomic Sociology and Political Economyブログで、ジョーン・ロビンソンの1962年の著作「Economic Philosophy」(全文)から以下の引用がなされている(H/T Mostly Economics)。同書は宮崎義一氏による邦訳(「経済学の考え方」)が存在するが(cf. 発行当時の書評最近の関連ブログ記事)、以下では拙訳を付記する。


●p.122

The neo-classical heritage still has a great influence, not only on the teaching of economics but in forming public opinion generally, or at least in providing public opinion with its slogans. But when it comes to an actual issue, it has nothing concrete to say. Its latter-day practitioners take refuge in building up more and more elaborate mathematical manipulations and get more and more annoyed at anyone asking them what it is that they are supposed to be manipulating.
In so far as economic doctrines have an influence on the choice of objectives for national policy, on the whole it is obscurantist rather than helpful.
(拙訳)
新古典派の遺産は、経済学の教授においてだけではなく、一般世論形成においても、あるいは少なくとも同派のスローガンを掲げた公的な意見を提供する上において、依然として大きな影響力を持っている。しかし実際の問題のことになると、そこから何か確かなことを言うことはできない。同派の継承者たちは、より精緻な数学的操作を構築することに逃げ込み、彼らが操作しているとされるものは何なのか、と尋ねる者すべてに対してますます苛立つようになっている。
国家的な政策目的の選択に影響を及ぼす限りにおいて、経済学のドクトリンは全体として助けになるというよりもむしろ話をわざと曖昧にしている。


●p.137

Social life will always present mankind with a choice of evils. No metaphysical solution that can ever be formulated will seem satisfactory for long. The solutions offered by economists were no less delusory than those of the theologians they displaced.
All the same we must not abandon the hope that economics can make an advance towards science, or the faith that enlightenment is not useless. It is necessary to clear the decaying remnants of obsolete metaphysics out of the way before we can go forward.
The first essential for economists, arguing among themselves, is to ‘try very seriously’, as Professor Popper says that natural scientists do, ‘to avoid talking at cross purposes’ and, addressing the world, reading their own doctrines aright, to combat, not foster, the ideology which pretends that values which can be measured in terms of money are the only ones that ought to count.
(拙訳)
人類の社会生活では、悪いものの中からの選択が迫られることは避けられない。考え得るどのような形而上学的な解も、長期的に満足できるものとはならない。経済学者が提供する解も、彼らが取って代わった神学者の提供する解と同じくらい人を迷わせるものである。
それでもなお我々は、経済学が科学に向かって進歩できるという希望や、啓蒙主義は無駄ではないという信念を放棄すべきではない。先に進むためには、時代遅れの形而上学の崩れつつある残骸を、道から一掃しなくてはならない。
経済学者にとって第一に重要なのは、お互いに議論する際に、ポパー教授の言う自然科学者が行っているように「話がちぐはぐになることを避けるために」「議論に非常に真剣に取り組む」ことである。そして、世の中の問題に取り組む際には、自分たちのドクトリンを正しく読み解き、貨幣で測れる価値のみが重要である、と主張するようなイデオロギーを促進するのではなく、それと戦うことである。