大規模な品質調整:ヘドニック対正確な需要ベースの物価指数

というNBER論文が上がっているungated版)。原題は「Quality Adjustment at Scale: Hedonic vs. Exact Demand-Based Price Indices」で、著者はGabriel Ehrlich(ミシガン大)、John C. Haltiwanger(メリーランド大)、Ron S. Jarmin(米センサス局)、David Johnson(全米アカデミーズ)、Ed Olivares(メリーランド大)、Luke W. Pardue(同)、Matthew D. Shapiro(ミシガン大)、Laura Zhao(カナダ銀行)。
以下はその要旨。

This paper explores alternative methods for adjusting price indices for quality change at scale. These methods can be applied to large-scale item-level transactions data that includes information on prices, quantities, and item attributes. The hedonic methods can take into account the changing valuations of both observable and unobservable characteristics in the presence of product turnover. The paper also considers demand-based approaches that take into account changing product quality from product turnover and changing appeal of continuing products. The paper provides evidence of substantial quality-adjustment in prices for a wide range of goods, including both high-tech consumer products and food products.
(拙訳)
本稿は、物価指数を品質の変化について大規模に調整する各手法を追究する。これらの手法は、価格、数量、および品目の特性に関する情報を収録した大規模な品目レベルの取引データに適用できる。ヘドニック法は、製品の入れ替わりがある時の観測可能および観測不可能な特性に対する評価の変化を考慮することができる。本稿はまた、製品の入れ替わりと継続製品の魅力の変化から製品の品質変化を考慮する需要ベースの手法も検討する。本稿は、ハイテク消費財と食料品の両者を含む幅広い商品において、物価に対する品質調整が顕著なものとなるという実証結果を提示する。