というテーマでデロングがProject Syndicateに書いている(H/T Mostly Economics)。
以下はその冒頭。
Several years ago, it occurred to me that social scientists today are all standing on the shoulders of giants like Niccolo Machiavelli, John Locke, Adam Smith, Alexis de Tocqueville, Max Weber, and Émile Durkheim. One thing they all have in common is that their primary focus was on the social, political, and economic makeup of the Western European world between 1450 and 1900. Which is to say, they provide an intellectual toolkit for looking at, say, the Western world of 1840, but not necessarily the Western world of 2016.
What will be taught in the social theory courses of, say, 2070? What canon – written today or still forthcoming – will those who end their careers in the 2070s wish that they had used when they started them in the late 2010s?
After mulling this question for the past few years, I’ve narrowed down my choice to the writings of three people: Tocqueville, who wrote in the 1830s and 1840s; John Maynard Keynes, who wrote in the 1920s and 1930s; and Karl Polanyi, who wrote in the 1930s and 1940s.
(拙訳)
数年前に私は、今日の社会学者は皆、ニッコロ・マキャヴェッリ、ジョン・ロック、アダム・スミス、アレクシ・ド・トクヴィル、マックス・ヴェーバー、および、エミール・デュルケームのような巨人たちの肩に乗っているのではないか、という考えにとらわれた。彼ら全員の共通点は、1450年から1900年に掛けての西欧世界の社会、政治、経済の成り立ちに主眼を置いたことにある。よって、彼らは例えば1840年の西洋世界を眺める知的道具は提供してくれたが、2016年の西洋世界を眺める道具を提供してくれたとは限らない、ということになる。
例えば2070年の社会理論の講義では何が教えられるだろうか? 2070年代にキャリアを終える人々は、2010年代末にキャリアをスタートさせた時にどのような規範――今日既に書かれたものにせよ、これから書かれるものにせよ――を使っておきたかった、と思うだろうか?
ここ2,3年その問題をじっくり考えた結果、私は3人が書いた物に選択対象を絞った。1830年代から1840年代に掛けて執筆活動を行ったトクヴィル、1920年代から1930年代に掛けて執筆活動を行ったジョン・メイナード・ケインズ、および、1930年代から1940年代に掛けて執筆活動を行ったカール・ポランニーである。
この後デロングは、3人の思想を概ね以下のようにまとめている。