人々が認識するFRBの政治的偏向

というNBER論文が上がっているungated版が掲載されているシカゴ大サイト)。原題は「Perceived Political Bias of the Federal Reserve」で、著者はPei Kuang(バーミンガム大)、Michael Weber(シカゴ大)、Shihan Xie(イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校)。
以下はその要旨。

We conduct a survey experiment with a large, politically representative sample of U.S. consumers (5,205 participants) to study how perceptions of the U.S. Federal Reserve’s (Fed) political stance shape macroeconomic expectations and trust in the Fed. The public is divided on the Fed’s political leaning: most Republican-leaning consumers believe the Fed favors Democrats, whereas most Democrat-leaning consumers perceive the Fed as favoring Republicans. Consumers who perceive the Fed as aligned with their political affiliations tend to (1) have a more positive outlook on current and future economic conditions and express higher trust in the institution, (2) show greater willingness to pay for and are more likely to receive Fed communications, and (3) assign significantly more weight to Fed communications when updating their inflation expectations. Strong in-group favoritism generally amplifies these effects. Finally, if Trump were elected U.S. president, consumers would overwhelmingly view the Fed as favoring Republicans. The proportion of consumers viewing the Fed as an in-group would remain stable, but its composition would shift: Democrat-leaning consumers would see the Fed as less of an in-group, whereas more Republican-leaning consumers would perceive it in this way. Likewise, overall public trust in the Fed would remain steady, but trust among Democrat-leaning consumers would decline significantly, whereas it would rise among Republican-leaning consumers.
(拙訳)
我々は、米国の消費者の政治的代表性のある大規模なサンプル(5,205の参加者)でのサーベイ実験を実施し、米連邦準備制度理事会の政治的スタンスについての認識がどのようにマクロ経済の予想とFRBへの信認を形成するかを調べた。人々はFRBの政治的性向について見方が割れている。即ち、大半の共和党寄りの消費者はFRB民主党を好んでいると考え、大半の民主党寄りの消費者はFRB共和党を好んでいると考える。FRBが自分の所属する政党と協調していると認識する消費者は、次の傾向がある。(1) 現在の将来の経済状態についてより肯定的な見通しを持っており、FRBに対しより高い信頼を表明する。(2) FRBのコミュニケーションに対して対価を支払うことにより積極的で、そうしたコミュニケーションを受け取る可能性がより高い。(3) インフレ予想を更新する際にFRBのコミュニケーションにより大きく重きを置く。仲間集団に対する強い贔屓目が全般的にこうした効果を増幅する。また、もしトランプが米大統領に選ばれたら、消費者の圧倒的多数がFRB共和党を選好していると見るようになる。FRBを仲間集団の一員と見ている消費者の比率は変わらないが、その構成は変化する。即ち、民主党寄りの消費者ではFRBが仲間集団の一員という見方は減り、共和党寄りの消費者では増える。同様に、人々の全体的なFRBへの信頼は一定だが、民主党寄りの消費者では有意に低下し、共和党寄りの消費者では上昇する。

以下はシカゴ大のResearch Briefsの図。

民主党寄りの参加者でFRB共和党寄りと考えているのは66%で、共和党寄りの参加者でFRB民主党寄りと考えているのは60%との由。全体では、63%がFRBが身内ではないと考え、37%が身内と考えているという。
また、トランプが選ばれたらFRB共和党寄りと考える人は全体で84%になったとのことである。

大統領選の結果次第でFRBの政治的偏向についての見方が変わるというのは少し妙な気もするが、それだけ米国では人々の見る金融政策に政治的な色が付いてしまった、ということかもしれない。