選挙人投票、大統領支持率、消費者信頼感はどのように経済指標に反応するのか?

というNBER論文をロバート・ゴードンが上げている。原題は「How Do Electoral Votes, Presidential Approval, and Consumer Sentiment Respond to Economic Indicators?」で、著者はRobert J. Gordon(ノースウエスタン大)。
以下はその要旨。

This paper studies the effect of economic indicators on the Michigan Consumer Sentiment Index, Presidential approval ratings, and Presidential election outcomes since 1956. How closely do the indicators predict sentiment, how well does sentiment predict approval, and what role does approval have in explaining election outcomes measured by electoral votes? How much of the variance of approval ratings depends on non-economic factors like the “honeymoon effect”? Is there a role for economic indicators in explaining election outcomes once the contribution of approval ratings is taken into account? Regression equations provide answers to these questions and allow new interpretations of political history. Equation residuals and the contributions of specific variables are graphically displayed, providing insights into time intervals when sentiment was above or below the prediction of economic indicators, when approval differed from its usual relation with sentiment and the indicators, and when and why the electoral vote totals in each election since 1956 exceeded or fell short of the predictions of the econometric equations.
(拙訳)
本稿は、経済指標がミシガン消費者信頼感指数、大統領支持率、および1956年以降の大統領選挙結果に与えた影響を調べる。指標が信頼感をどの程度緊密に予測し、信頼感が支持率をどの程度上手く予測し、支持率が選挙人投票で測った選挙結果を説明する上でどんな役割を果たすのだろうか? 支持率の分散はどの程度「ハネムーン効果」のような非経済要因によって左右されるのだろうか? 支持率の寄与を織り込んだ場合、経済指標が選挙結果を説明する上で果たす役割はあるのだろうか? 回帰方程式はこれらの問いに答えを提供し、政治史の新たな解釈を可能にする。方程式の残差と特定の変数の寄与が図示され、信頼感が経済指標の予測を上回ったもしくは下回った期間、支持率が信頼感と指標との通常の関係から外れた期間、1956年以降の各選挙で選挙人投票合計が計量経済方程式の予測を超えたもしくは届かなかった期間と理由についての洞察を提供する。

ungated版は見当たらなかったが、要旨だけ読むと素朴な回帰分析による洞察のようにも読める。