家計と企業への財政支援のインフレ効果

というNBER論文が上がっている。原題は「Inflationary Effects of Fiscal Support to Households and Firms」で、著者はGalina Hale(UCサンタクルーズ)、John C. Leer(モーニング・コンサルト*1)、Fernanda Nechio(SF連銀)。
以下はその要旨。

Fiscal support measures in response to the COVID-19 pandemic varied in their targeted beneficiaries. Relying on variability across 10 large economies, we study differences in the inflationary effects of fiscal support measures targeting consumers or businesses. Because conventional measures of real activity were distorted, we control for the underlying state of the real economy using households sentiment data. We find that fiscal support measures to consumers, but not firms, had inflationary effects that manifested 5 weeks following the announcement and peaked at 12 weeks. The magnitude of the effect was larger in an environment of improving consumer sentiment.
(拙訳)
コロナ禍に対応した財政支援策は、受給対象者が多岐に渡っていた。10の経済大国の違いに依拠して我々は、消費者や企業を対象とした財政支援策のインフレ効果の違いを調べた。実体経済活動の従来の指標には歪みが生じたため、我々は実体経済の基調状態を家計心理データを用いてコントロールした。消費者への財政支援策には公表の5週間後に顕在化して12週間後にピークを迎えるインフレ効果があったが、企業への財政支援策にはインフレ効果が無かったことを我々は見い出した。インフレ効果の大きさは消費者心理が改善する環境において大きくなった。

対象の10か国は、豪州、ブラジル、カナダ、フランス、ドイツ、日本、ロシア、スペイン、英国、米国との由。