都市の経済学:理論からデータへ

というNBER論文が上がっているungated版へのリンクがある著者のページ)。原題は「The Economics of Cities: From Theory to Data」で、著者はStephen J. Redding(プリンストン大)。
以下はその要旨。

Economic activity is highly unevenly distributed within cities, as reflected in the concentration of economic functions in specific locations, such as finance in the Square Mile in London. The extent to which this concentration reflects natural advantages versus agglomeration forces is central to a range of public policy issues, including the impact of local taxation and transport infrastructure improvements. This paper reviews recent quantitative urban models, which incorporate both differences in natural advantages and agglomeration forces, and can be taken directly to observed data on cities. We show that these models can be used to estimate the strength of agglomeration forces and evaluate the impact of transportation infrastructure improvements on welfare and the spatial distribution of economic activity.
(拙訳)
経済活動は都市の中で極めて不均一に分布しており、そのことはロンドンのスクエア・マイル*1における金融のように経済機能が特定の地域に集中していることに反映されている。この集中が本来的な優位性もしくは集積力をどの程度反映しているかは、地域課税の影響や輸送インフラの改善といった様々な公共政策問題において重要なポイントとなる。本稿は、本来的な優位性の違いと集積力の違いを共に取り込み、都市の観測データに直接に当てはめられる最近の定量的な都市モデルを概観する。これらのモデルは、集積力の強さを推計し、輸送インフラ改善が厚生と経済活動の空間分布に与える影響を評価するのに使えることを我々は示す。