米政府の一時閉鎖をもたらした政争の一つの焦点となったDACAを自然実験として利用した表題のNBER論文が上がっている。原題は「Do Human Capital Decisions Respond to the Returns to Education? Evidence from DACA」で、著者はElira Kuka(南メソジスト大)、Na'ama Shenhav(ダートマス大)、Kevin Shih(レンセラー工科大)。
以下はその要旨。
This paper studies the human capital responses to a large shock in the returns to education for undocumented youth. We obtain variation in the benefits of schooling from the enactment of the Deferred Action for Childhood Arrivals (DACA) policy in 2012, which provides work authorization and deferral from deportation for high school educated youth. We implement a difference-in-differences design by comparing DACA eligible to non-eligible individuals over time, and we find that DACA had a significant impact on the investment decisions of undocumented youth. High school graduation rates increased by 15 percent while teenage births declined by 45 percent. Further, we find that college attendance increased by 25 percent among women, suggesting that DACA raised aspirations for education above and beyond qualifying for legal status. We find that the same individuals who acquire more schooling also work more (at the same time), counter to the typical intuition that these behaviors are mutually exclusive, indicating that the program generated a large boost in productivity.
(拙訳)
本稿は、不法移民の若者の教育のリターンに大きなショックがあった場合の人的資本の反応を研究する。我々は、2012年の若年移民に対する国外強制退去の延期措置(DACA)*1による教育の恩恵の差異のデータを入手した。同措置は、高校教育を受けた若者の就労認可と国外退去の延期をもたらす。我々は、DACAの対象者と非対象者を時系列的に比較し、差の差分析を実施した。その結果、不法移民の若者の投資の意思決定にDACAが有意な影響を与えたことを見い出した。高校の卒業割合は15%増加し、十代の出産は45%低下した。我々はまた、女性の大学入学率が25%増加したことを見い出した。このことは、DACAが法的な資格を与えただけでなく、教育への意欲を高めたことを示している。我々は、学校教育をもっと受ける人が(同時に)もっと働くようになったことも見い出した。これは両者が排他的であるという一般的な直観に反する結果であり、DACAが生産性を大きく高めたことを示している。