というNBER論文をポール・ミルグロムらが書いている(ungated版)。原題は「How Artificial Intelligence and Machine Learning Can Impact Market Design」で、著者はPaul R. Milgrom(スタンフォード大)、Steven Tadelis(UCバークレー)。
以下はその要旨。
In complex environments, it is challenging to learn enough about the underlying characteristics of transactions so as to design the best institutions to efficiently generate gains from trade. In recent years, Artificial Intelligence has emerged as an important tool that allows market designers to uncover important market fundamentals, and to better predict fluctuations that can cause friction in markets. This paper offers some recent examples of how Artificial Intelligence helps market designers improve the operations of markets, and outlines directions in which it will continue to shape and influence market design.
(拙訳)
複雑な環境下では、交易の利得を効率的に生み出す最善の制度を設計するのに十分なだけ交易を構成する取引の特性を学ぶのは、骨の折れる作業である。近年では、市場設計者が市場の重要な基礎を理解し、市場の摩擦の元となる変動をより上手く予測するための重要な道具として、人工知能が登場した。本稿では、人工知能がいかに市場設計者が市場の運用を改善する助けとなったか、という最近の例を幾つか提示し、人工知能が市場設計を形作り影響する方向性を概説する。
ungated版の本文で挙げられている例は、電波オークションにおける最適化計算の効率化や、オンライン市場における売り手の評価、買い手のフィードバック市場の創設、および、探索における摩擦の削減である。