インターネットはデモシカ教師にとっても福音?

というような趣旨のNBER論文ungated版)をアセモグルらが書いている。論文の原題は「Equalizing Superstars: The Internet and the Democratization of Education」で、著者はDaron Acemoglu、David Laibson、John A. List(Listはシカゴ、他はハーバード)。
以下はその要旨。

Internet-based educational resources are proliferating rapidly. One concern associated with these (potentially transformative) technological changes is that they will be disequalizing – as many technologies of the last several decades have been – creating superstar teachers and a winner-take-all education system. These important concerns notwithstanding, we contend that a major impact of web-based educational technologies will be the democratization of education: educational resources will be more equally distributed, and lower-skilled teachers will benefit. At the root of our results is the observation that skilled lecturers can only exploit their comparative advantage if other teachers complement those lectures with face-to-face instruction. This complementarity will increase the quantity and quality of face-to-face teaching services, potentially increasing the marginal product and wages of lower-skill teachers.
(拙訳)
インターネットベースの教育手段は急速に普及している。こうした(状況を一変させる可能性を秘めた)技術変化についての懸念の一つは、過去数十年の多くの技術がそうであったように、不平等化である。即ち、スーパースター教師を生み出し、勝者総取りの教育システムを作り出すのではないか、という懸念である。このような重大な懸念があるにも関わらず、ウェブベースの教育技術の主要な影響は教育の民主化である、と我々は論じる。即ち、教育資源の分配はより平等化し、教育技術の低い教師も恩恵を受ける。我々の結果の根底にあるのは、教育技術の高い教師がその比較優位を活用できるのは、他の教師がその授業を対面授業で補完した場合に限られる、という観測である。この補完性は対面授業サービスを質量ともに充実させ、教育技術の低い教師の限界生産力と賃金を上昇させる可能性がある。