という研究にUDADISIがリンクしている。ただしリンク先のSSRNは既にリンク切れとなっていたのでぐぐってみると、こちらでJournal of Consumer Psychology掲載論文「Women seek more variety in rewards when closer to ovulation」が見つかり、こちらでWPも見つかった。著者はコロンビア大学のAli Faraji-RadaとBIノルウェービジネススクールのMehrad Moeini-JazanibおよびLuk Warlopb。
以下はその要旨。
We propose that women's increased generalized sensitivity to rewards during the fertile phase of the menstrual cycle causes them to seek more variety in rewards when they are in the fertile phase than when they are not in the fertile phase of the cycle. In Studies 1–3, across the reward domains of mating and hedonic food, we show that women seek more variety in rewards when closer to ovulation. Moreover, we provide support for the proposition that women's increased reward sensitivity during the fertile phase of the menstrual cycle causes their greater variety seeking. Specifically, in Study 3, we show that fertile women's greater variety seeking does not extend to non-rewards, such as non-hedonic food. Our findings suggest that behavioral effects of women's hormonal shifts during the menstrual cycle are not limited to the mating domain and may extend to a wide category of reward domains.
(拙訳)
一般に女性は月経周期中の妊娠可能期間において報酬に対してより敏感になり、同期間中はそれ以外の時期に比べてより多様な報酬を欲するようになる、という説を我々は提唱する。3つの研究から、女性は、排卵期が近付くにつれ、異性から嗜好食品に至る各種の報酬において多様性を求めるようになる、ということを示す。また、月経周期中の妊娠可能期間において女性が報酬に敏感になることにより多様性を求めるようになる、という説を支持する証拠を提示する。具体的には、三番目の研究において、妊娠可能期間中の多様性への欲求は、嗜好品でない食品のような非報酬要因には及ばないことを示す。我々の発見は、月経周期中の女性のホルモンの変動が行動に与える影響は異性に関係する範囲に留まるものではなく、報酬の幅広い分野に及ぶものである、ということを示唆している。
ちなみにこちらではこの研究を題材にした一般向け記事が読める。