市場は気象学者より優れているか?

という点について研究した論文をEconomic Logicが紹介している。原題は「Can the market forecast the weather better than meteorologists?」で、著者はフンボルト大学ベルリンのMatthias Ritter。
以下はその要旨。

Many companies depend on weather conditions, so they require reliable weather forecasts for production planning or risk hedging. In this article, we propose a new way of gaining weather forecasts by exploiting the forward-looking information included in the market prices of weather derivatives traded at the Chicago Mercantile Exchange (CME). For this purpose, the CME futures prices of two monthly temperature indices relevant for the energy sector are compared with index forecasts derived from meteorological temperature forecasts. It turns out that the market prices generally outperform the meteorological forecasts in predicting the outcome of the monthly index. Hence, companies whose profit strongly depends on these indices, such as energy companies, can profit from this additional information source about future weather.
(拙訳)
多くの企業は気象条件に業務を左右されるため、生産計画やリスクヘッジのために信頼できる気象予報を必要としている。本稿では、シカゴマーカンタイル取引所(CME)に上場している天候デリバティブの市場価格に含まれる先行き情報を利用する、という新たな気象予報の方法を提唱する。ここでは、エネルギー部門と関連の深い2つの月次気温指数のCME先物価格を、気象学者の気温予想から導き出した指数の予測値と比較した。その結果、月次指数の値を予測するに当たっては、市場価格の方が気象学者の予測よりも概して好成績を収めることが分かった。従って、エネルギー関連のように利益がこれらの指数に大きく左右される企業は、将来の天候に関するこうした追加情報から利益を上げられることになる。