この支出からの卒業・続き

1年前、成熟度が上がるにつれ財政支出景気循環的から反景気循環的に転じる、というジェフリー・フランケルらの研究を紹介したが、そのフランケルが、Project Syndicate論説で、今やその点について先進国と新興国の立場が逆転してしまった、と嘆いている

Pro-cyclical fiscal policy worsens the dangers of overheating, inflation, and asset bubbles during booms, and exacerbates output and employment losses during recessions, thereby magnifying the swings of the business cycle. Yet many politicians in the United States, the United Kingdom, and the eurozone seem to live by it. They argue against fiscal discipline when the economy is strong, only to become deficit hawks when the economy is weak.
...
Historically, it used to be developing countries whose dysfunctional political systems produced pro-cyclical fiscal policies. Almost all of them showed a positive correlation between government spending and the business cycle from 1960 to 1999.

But things have changed. About a third of emerging-market countries’ governments – including authorities in China, Chile, Malaysia, South Korea, Botswana, and Indonesia – managed to reverse the historical correlation. They took advantage of the 2003-2007 boom to strengthen their budget positions, saving up for a rainy day. They were thus in a good position to use fiscal stimulus when the global recession hit them in 2008-2009.

In fact, a majority of the governments that have pursued countercyclical fiscal policies since 2000 are in emerging-market or developing countries. They figured out how to achieve countercyclical fiscal policy during precisely the decade when so many politicians in “advanced countries” forgot.
(拙訳)
景気循環的な財政政策は、好況期には景気過熱、インフレ、資産バブルの危険性を高め、不況期には生産と雇用の落ち込みを悪化させ、景気循環の振れ幅を拡大してしまう。しかし、米国、英国、ユーロ圏の多くの政治家は、そのような政策をモットーとしているように思われる。彼らは経済が好調な時には財政規律に反対し、経済が弱くなると財政タカ派に転じる。
・・・
かつての景気循環的な財政政策は、発展途上国の政治システムの機能不全によりもたらされた。そうした国のほとんどで、1960年から1999年に掛けて政府支出と景気循環の正の相関が見られた。
しかし、今や時代は変わった。中国、チリ、マレーシア、韓国、ボツワナインドネシアなど新興国政府の約3分の1が、かつての相関関係を逆転させることに成功した。それらの国は2003-2007年の好況を利用して財政体質を強化し、いざという時に備えて貯蓄を積み上げた。そのため、2008-2009年に世界的な景気後退が訪れた時、それらの国は財政刺激策を繰り出すのに適した状態にあった。
実際のところ、2000年以降に反景気循環的な財政政策を追求した政府の大多数は、新興国ないし発展途上国だった。それらの国は過去10年間に反景気循環的な財政政策のやり方を習得したのだが、それはまさに、「先進国」の政治家のあまりにも多くがそのやり方を忘れてしまった時期だった。