知るは痩せる力なり

一昨日昨日に続き、今日はEconomic Logicが肥満と情報の関連で提示した論文三本のうち残り一本の要旨を紹介する。

The United Kingdom (UK) has one of the highest obesity levels in the world (Mazzocchi et al., 2009). As indicated by the National Health Service (2010), 25% of adults and 17% of children are obese in the UK. This last statistic represents an increase of four points in comparison to 1995. The Government Office for Science (2010) estimated that by 2050, half of the UK population would be obese, with a consequent direct annual cost of £10 billion and an indirect annual cost of £50 billion at today’s prices.
This research aims to contribute to the debate on how health-related information impacts household food expenditure and whether this impact varies across income groups and household composition. This study specifically measures the impact of child obesity news on household food expenditure in the UK. To this end, the study calculated a set of elasticities for different income groups (high vs. low) and family composition (families with and without children). This set of elasticities gives us a measure of responsiveness, to change in terms of price, income and news.
The results indicate that child obesity news causes different impacts on households according to their income level and household composition. Low-income households without children are not significantly impacted by child obesity news. Low-income households with children change their food expenditure composition to a healthier diet without changing the overall food expenditure. High-income households without children decrease their overall food expenditure, mainly changing red meat for dairy products. Finally, high-income households with children increase their overall food expenditure and move on to a healthier diet. Therefore, in three out of four household cases, child obesity news causes a different and positive impact on diet.
Low-income households with children in default-mode spend the smallest proportion of their income on fruit and vegetables; which is even less than low-income households without children. More importantly, low-income households with children influence the nutritional habits of their children. This research shows that low-income households with children respond to child obesity news and move on to a healthier diet without causing undesirable income redistribution.
(拙訳)
英国は肥満度において世界でも有数の水準にある(Mazzocchi et al., 2009)。国民保険サービス2010)が示したように、英国の成人の25%、子供の17%は肥満である。この直近の統計は、1995年時点に比べ4%ポイントの増加となっている。科学庁*12010)は、2050年までに英国民の半数は肥満になり、その直接的なコストは今日の価格にして年間100億ポンド、間接的なコストは500億ポンドに上ると推定している。
本研究は、健康関連の情報が家計の食糧の購入にどのように影響するか、および、その影響が所得層や家計の構成によって変わるかどうか、という議論に資することを目的としている。具体的には、子供の肥満に関するニュースが英国の家計の食糧の購入に与える影響を測定している。その際、前述の目的のため、異なる所得グループ(高低)と家族構成(子供の有無)についてそれぞれ弾性値を計算している。これらの弾性値は、価格や所得やニュースの変化に対する反応についての尺度を与える。
本研究の結果によると、子供の肥満に関するニュースは、家計の所得水準や構成によって異なる影響をもたらす。低所得で子供のいない家計には、子供の肥満に関するニュースは有意な影響をもたらさない。低所得で子供のいる家計は、全体の食費を変えること無しに、その中身をより健康的な食品に変えた。高所得で子供のいない家計は、主に赤身の肉を乳製品に変えることにより全体の食費を減らした。そして、高所得で子供のいる家計は、全体の食費を増やし、より健康的な食品に移行した。従って、4つの家計の事例のうち3つにおいて、子供の肥満に関するニュースは、購入する食品に相異なるプラスの影響を与えたことになる。
低所得で子供のいる家計は、ニュースの影響を受ける前は、果物や野菜への支出割合が最も小さく、低所得で子供のいない家計よりも小さかった。より重要なことは、低所得で子供のいる家計は、子供の栄養に関する習慣に影響を及ぼす、という点である。本研究では、子供を持つ低所得家計は、子供の肥満に関するニュースに反応し、望ましからざる所得再分配効果をもたらすことなしに、より健康的な食品に移行することが示された。

*1:cf. ここ